13. januar 2017

Det, jeg læser #1


Charlotte Brönte: Jane Eyre

Miri, som har bloggen Losarinas mor vol. 2, skriver hver uge så fint om hvad hun læser (og strikker).
Jeg læser altid hendes indlæg - og følger hendes opfordring, til at skrive om hvad jeg læser.

Jeg læser ... meget og meget kritisk. Jeg læser fx aldrig krimier og meget sjældent bestsellere. Jeg læser ganske ofte klassikere - og jeg er især tryllebundet af de store fortællinger fra det 19. århundrede. Der er på en eller anden måde noget dybt fascinerende ved at læse noget, som så mange andre har læst før en selv - og formodentlig i en helt anden tidsalder.

De seneste uger har jeg fulgt Charlotte Bröntes heltinde Jane Eyre i bogen af samme navn (udgivet 1847). Jeg har læst bogen tidligere, men på dansk har den kun været udgivet i en temmelig beskåret og forkortet udgave. Og på engelsk har jeg kun læst afsnit og uddrag, (som det ses på billedet er jeg ejer af hele to engelske udgaver af bogen) - men ikke hele bogen.

Sidste år udkom der så (endelig) en uforkortet dansk udgave af Jane Eyre - og det har været en fornøjelse at læse den. Selv om jeg savner noter til bogen - både til de  dialoger der er på fransk (Charlotte Brönte forudsatte angiveligt at hendes læsere beherskede det franske sprog) og til bogens mange, mange bibelske hentydninger og citater. Dét indeholder de to engelsk udgaver - så jeg har suppleret fra dem

Hvorfor vil jeg anbefale bogen? Fordi den er det største værk af den eneste af Brönte-søstrene som rent faktisk nåede at blive kendt i levende live, fordi den er en dannelses- og kærlighedsroman, som ikke overgås af mange andre og fordi fortælleren - Jane - modigt kæmper for sin ret til at at være kvinde og menneske i et samfund, hvor mulighederne for en som hende, var stærkt begrænsede.

Jeg giver bogen seks hjerter ud af seks.

8 kommentarer:

  1. hej med dig :0) det lyder virkelig godt, jeg er en ganske stort bogorm.... men jeg læser desværre ikke så meget danske bøger dvs. i dansk sprog. måske kan jeg starte med noget spændende :0) hvis du gider: jeg har en interview med en dansk shop i min blog og der er også en give-away... jeg vil glæde mig, hvis du kigger ind! bare efterlade en kommentar i dansk, jeg har skreven blogpostet i dansk og tysk.

    http://ulrikes-smaating.blogspot.dk/2017/01/shop-interview-mit-minimadesign.html

    Kh Ulrike :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens læse bogen på tysk :-). Tak fordi du kiggede forbi.

      Slet
  2. Jeg elsker Jane Eyre! Jeg er cand.mag. med hovedfag i engelsk, og jeg husker stadig de år - da jeg studerede - hvor jeg læste alle de engelske klassikere. Det føltes altså ikke som en slags arbejde :-) Hvis du ikke har læst Charlotte Brontës andre romaner, kan du roligt gå i gang. De er bare så gode alle sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk ikke læst nogen af de andre. Tak for anbefalingen.

      Slet
  3. Tak for at dele :) Knus fra en altlæsende grovæder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lidt. Det er ret sjovt at skrive om bøger, så der kommer flere poster om læsning ...

      Slet
  4. Det kunne være, at jeg skulle give Jane Eyre en chance... Har ellers altid tænkt at den ikke var så aktuel længere.... (er det meget fyha at skrive det?)
    Jeg er heller ikke fan af krimier; jeg er fan af den smukke fortælling, jeg er for eksempel vild med Khaled Hosseini og Anthony Doerr.
    Tak for anbefalingen! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne da være :-) Det er i øvrigt altid interessant at læse andres boganbefalinger, synes jeg ..

      Slet