11. september 2016

Alle de smukke æbler


De blæser og er varmt - og æblerne dumper nærmest uophørligt ned fra træerne. Plukke dem forsigtigt ned og gemme dem? Ja, det er det korrekte at gøre, men det kræver både tid og omhu - og resultatet (de nedplukkede og hengemte æbler) bliver næsten aldrig så gode, som de købte æbler, som da også foretækkes af familien.

Så hvad skal man gøre med alle de fine nedfaldsæbler? Lave  et bjerg æblemos? Finde den perfekte æblekageopskrift? Stille en kasse med nedfaldsæbler ved vejen, med opfordring til at 'tage selv'?

Lidt af hvert tror jeg. Og så vil jeg forsøge, at få bare nogle af æblerne plukket i tide.

6 kommentarer:

  1. Ja, de er vidunderligt smukke de æbler :-) God idé med en blanding af alle dine forslag :-) Vi har ikke selv æbler fra egen avl ved hånden - endnu. Dvs. det nye æbletræ, vi plantede i vores have her i foråret har ET lille æble hængende...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er dejlige. Netop derfor piner det mig, at så mange går til spilde. Selv om jeg forsøger at bruge dem.

      Slet
    2. Ved hvad du mener - vi har opdaget et forladt hus i en landsby tæt på vores...der står et skønt æbletræ helt ude ved fortorvet; FYLDT med skønne æbler (og en del på fortorvet)...det er så fristende!....

      Slet
  2. Jag känner igen mig i det du skriver. Vi har också mer äpplen än vad vi gör av med och förr kunde jag få dåligt samvete för de som föll till marken och bara blev liggandes men numera tänker jag att de istället blir till glädje för fåglar, getingar och andra insekter. Något år samlade vi ihop hinkvis med äpplen (både från träden och marken) och körde och lämnade till ett musteri. Då blev de till härlig must istället och kom till användning iallafall. :)

    Ha en fin helg!♥

    Kram Lotta

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotta
      Det er sådan en god idé at lave most ud af sine nedfaldsæbler. Det gjorde vi også tidligere, men det kan ikke længere lade sig gøre - mosteriet er lukket. Hvilket er så ærgerligt - rigtig mange nedfaldsæbler blev anvendt på den måde.

      Slet
  3. Hej. Vi har en del æbler. Vi tog os sammen og købte en stak alu forme. Og så lavede vi æblecrumble i massevis. Manden min lavede dej. Hakkede nødder. Plukkede lidt brombær. Og jeg vaskede og skar æbler i både. Et tykt lag æbler , nødder og brombær over og til sidst crumblen over. Vi satte dem rå i fryseren. Bager dem ca. 45 min. Når der lige er brug for en lille " kage" . Det er første år i de 10 år vi har boet her med alle æblerne, at de er blevet brugt næsten helt op.

    SvarSlet