5. juli 2016

Duften af lavendel


Er der noget, der dufter af sommer, som lavendel?

Jeg har mange lavendelbuske i min have - de er kønne, nemme at passe og værdsat af både bier og sommerfugle. Og så dufter de vidunderligt og kan bruges til mange ting. I lavendelsmåkager fx. Eller tørret i lavendelposer, som spreder en fin og ren duft i skabe og skuffer. Eller som middel mod møl.
Ud over de traditionelle lavendelposer har jeg syet nogle små hjerter af retrostoffer og fyldt dem med lavendel.

Så det er med at få husket, at tørre nogen af de smukke, lilla blomster før de er væk igen ...

12 kommentarer:

  1. Enig! Vidunderlige lavendel! En af de få ting jeg virkelig savner fra vores gamle have: det store lavendelbed...mmmm! KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må plante et nyt i jeres nye have :-)

      Slet
    2. Det er på listen! Efter legetårn og drivhus...så det bliver nok først til næste år ;-) Bodil, vil du skrive din e-mail adresse, så jeg kan sende dig en invitation til min blog? KH Lilly

      Slet
    3. Kære Lilly - den er bodil.mulla@gmail.com

      Slet
    4. Tak, Bodil - invitation sendt ;-) KH L

      Slet
  2. vi har også en masse lavendel i haven og jeg elsker duften :0) jeg skal også sye nogen lavendelposer :0) kh Ulrike

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må du gøre, Ulrike. Jeg har syet nogle små hjerter af retrostoffer og fyldt dem med lavendel. Se dem her: http://simpelsyning.blogspot.dk/2014/11/sma-retrohjerter.html

      Slet
  3. Det er nogle dejlige billeder, du tager. De er lidt som enkle åndehuller, midt i al den larm der - også - er her på nettet. Tak for det, Bodil. Alt det du giver.
    Jeg har netop skrevet et digt, hvor der indgår lavendler. Sådan kan den fine blomst også bruges.
    Hav en god sommer - fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Laila! Jeg har forgæves forsøgt at finde din e-mail; vil også meget gerne lukke dig ind (igen) på min blog...men det kræver din e-mail nu. Håber du ser denne kommentar og har det godt <3 KH Lilly

      Slet
  4. God sommer til dig også, Laila - og tak for din søde kommentar.

    SvarSlet
  5. Tak til jer begge to: )
    Og det kan du tro, Lilly. Håber, også du har det godt. At solen står højt over Nordjylland og dig, og over dig, Bodil. Email: lailaloerup@gmail.com

    SvarSlet
  6. TAK, søde Laila! Mail-invitation netop sendt af sted til dig! Alt vel her, tak - omend det skifter så vældigt mellem skyer, regn, blæst og lidt sol ind imellem. Ganske ok med mig - MEN en smule mere tørvejr her i vores ferie til forskellige udendørsaktiviteter ville ikke være så ringe endda (jeg brokker mig sjædelnt over vejret!). KH L

    SvarSlet