12. februar 2016

Projekt karklud

Debatten om - og afsløringen af -  hvad der er i de populære microfiberklude er virkelig uhyggelig, synes jeg. Især fordi jeg selv har brugt de lysegule, blå og hvide klude i årevis - og gladeligt har vasket (og genbrugt dem). Men det er de slet ikke beregnet til, forlyder det nu. Microfiber indeholder nemlig plastik - småbitte plastikpartikler, som vupti, frigøres når kludene kommer i kontakt med vand og derfra kommer ud i vores vandmiljø - i vandløb, søer og tilsidst ud i havet. En skrækkelig tanke - og den nærliggende løsning; at forbyde de små plastikpartikler i kludene, er vist ikke lige om hjørnet.

På internettet er driftige kvinder gået i gang med at strikke karklude - af økologisk bomuldsgarn, forstås. En sympatisk handling - men jeg ville nu ikke kunne nænne at udsætte mit håndarbejde for alt det som klude normalt kommer i nærheden af (ingen detaljer, tak).

En meget nemmere løsning er at gå ned i den nærmeste genbrugsbutik og købe et par gamle håndklæder, klippe dem op i passende stykker og overlocke eller zig-zakke kanterne. Vupti - alle de klude man har brug for.

Og microfiberkludene - de ryger i bunken med "meget gamle klude" - dem, der bruges til at pudse cykel og lign. med.

P.S. Og tak for kommentarerne de sidste ... ups ... måneder. Som jeg med skam at melde ikke har fået svaret på før nu - bloggen har ligget lidt underdrejet. Dødsfald i familien bl.a. (Ikke nær familie, men alligevel nær nok, til at jeg blev berørt). Men jeg værdsætter virkelig jeres kommentarer, og jeg plejer også at svare inden der går alt for lang tid.

8 kommentarer:

  1. Fine tanker. Og enig, det er skræmmende at netop genbrugen af kludene har gjort mere skade end gavn. Jeg er een af de skøre strikkedamer, der har kastet mig ud i kludestrikningen, men til den grove rengøring bruger jeg gamle op-klippede viskestykker :) God aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes ikke at stikkedamerne er skøre - slet ikke - og det bliver helt sikkert et flot resultat. Jeg nænner bare ikke at udsætte de fine, hjemmestrikkede klude for at det snavs, der skal tørres op her :-)

      Slet
  2. God ide !
    Jeg holder nu af at strikke de karklude - dejligt afstressende for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da afstressende, og resultatet bliver helt sikkert flot - og måske spilder I ikke så meget hos jer, som vi gør her i huset (med børn, kanin og kat).

      Slet
  3. Ja, det er en fin idé:)
    Jeg køber mine hos Irma (efter jeg fandt ud af det med microfiberkludene). Tre tykke hvide bomuldsklude, som kan tåle kogning (hvilket selvfølgelig ikke er miljøvenligt, men nødvendigt, ind i mellem), koster 16 kr. De holder uendeligt.
    Mange hilsner fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også købt nogle flere i Irma - havde nogle i forvejen. Håndklædekludene er til rengøring, fx på badeværelset.

      Slet
  4. Svar
    1. Nemt og billigt Libbie, lige til at eftergøre.

      Slet