21. august 2015

En måned uden net

Fra den dag i starten af juli hvor jeg lukkede min arbejdscomputer ned for at holde sommerferie og til et godt stykke ind i august, var jeg uden net. Jeg brugte simpelthen ikke internettet; jeg holdt ferie og kunne med god samvittighed glemme alt om mails og beskeder der skulle svares på.

Det var ikke noget jeg havde tænkt over eller besluttet, det kom bare af sig selv. Først var vi i Norge, hvor der slet ikke var netadgang og da vi kom hjem var det så fristende og dejligt at fortsætte med at være offline.

Det kan anbefales. At være offline.

Hele juli måned var der frydefuldt stille i mit hovede. Jeg kunne glemme alt om hvad "andre" sagde, tænkte og gjorde. Jeg behøvede ikke konstant at tænke på nyheder, blogs, billeder og meninger. Eller at føle at "alle" andre vist levede et meget sjovere og mere spændende liv ,end jeg selv gjorde.

Jeg kunne "nøjes" med bare at forholde mig til mine nære og kære og det liv vi lever med hinanden. For nu at være lidt højtidelig.

Det var dejligt.

Når jeg tænker på den digitale virkelighed der omgiver os, og som vi er tvunget til at være en del af, løber det mig næsten koldt ned af ryggen. Dels på grund af hastigheden af de forandringer der er sket, dels fordi det er en udvikling der er irreversibel. Den kan ikke føres tilbage.

Det kan vi begræde (og jeg gør det, men kun i smug) - men vi kan ikke gøre noget ved det. Andet end at forsøge at påvirke vores børn til at slukke computeren - sige at de skal(!) og ved selv at være offline. I korte eller lange perioder.

Som sagt - det kan anbefales. Og jeg prøver at fortsætte med at være uden net i kortere perioder.

3 kommentarer:

  1. Enig :) Tror det er vigtigt at vi er meget bevidste om vores forbrug af nettet, vi kan ikke undværre det, men vi skal være opmærksomme, bevidste og kritiske.

    SvarSlet
  2. Du har ret - og jeg er da heller ikke uden net til hverdag. Jeg trængte bare til en pause.

    SvarSlet
  3. Hørt, Bodil! Jeg er helt enig - jeg synes på en eller anden måde, at den her ekstreme digitalisering - og hastigheden! - er ret skræmmende. Jeg savner det menneskelige element i mange gøremål nu om dage...selv et besøg på biblioteket er jo nærmest elektronisk nu!
    Ligesom dig har jeg også perioder, hvor jeg helt bevist ikke er online. Faktisk er jeg langt fra online hver dag. Jeg tænder stort set aldrig computeren, når jeg ikke er på arbejde. Det blev hurtigt en vane, da jeg blev mor - og jeg kan mærke, at det er det helt rigtige for mig. Jeg har simpelthen ikke behovet for at være 'på' konstant...

    SvarSlet