3. april 2015

En ø i havet


I den vestsvenske skærgård nord for Göteborg ligger et af mine yndlingssteder: Den lille ø Gullholmen.

For en del år siden - da mine børn stadig var ret små, besøgte vi øen.
Her i påskeferien vendte vi tilbage.

Det blev et dejligt gensyn.

Man skal sejle for at komme til øen - og man kan ikke have bil med derover. Så der er meget stille.
Og meget smukt.


Det meste af øen er naturreservat med klipper, enge og moser. Sparsom plantevækst. Mos og lyng. Uanset hvor man er er der kort til havet.
Som enten er skærgård med kig til fastlandet eller andre øer. Eller udsyn mod Kattegat.





Røde huse, spredt som legoklodser på klipperne. Minder om dengang livet på øen var hårdt slid og evig kamp mod havet.

I dag er der under 100 fastboende på øen. Og flere tusind turister hver sommer.



Det forstår man.
For der er så dejligt.

4 kommentarer:

  1. Hvor ser der smukt ud ! Jeg har alfrig besøgt en skærgårdsø... Kender du børnebogen om Storm Stine. hvis bedstefar bor på en skærgårdsø ? Den er så dejlig den bog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk ikke - men den vil jeg da læse.

      Slet
  2. Hej
    Kiggede lige forbi. Hvor har du en dejlig blog. Så fin. Og din sprog er så fint, synes jeg. Øen må have været helt fantastisk at besøge for jer. Drømmer altid om at bo så nær på naturen selv. Så simpelt. Men sikkert også hårdt.
    Kan anbefale: ´Sommerbogen´ af Tove Jønsson (Mummitroldenes mor) Hvis ikke du har læst den? En bog om livet på en finsk ø.
    Kh fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Laila. Tak for anbefalingen. Jeg har hørt om bogen, og det er en bog jeg godt kunne tænke mig læse.

      Slet