7. marts 2015

Tanker om træer

Fra tid til anden har jeg skrevet lidt om bøger her på bloggen, Ganske lidt.

Men egentlig burde her være flere indlæg om bøger, for jeg læser meget. Hver dag. Mest romaner, men også lidt fagbøger og en digtsamling i ny og næ.

For et par år siden besøgte jeg sammen med min familie Frederiksdal museet i Hälsingborg. Det er et fint lille frilandsmuseum og kan absolut anbefales. På det tidspunkt var der en særudstilling i et af de gamle huse; Trädets tid. De smukkeste fotos af træer. Gamle træer. Store træer. Med tilhørende tekster.

Jeg fulgtes med mand og (sikkert utålmodige) børn, så det blev kun et hurtigt kig på udstillingen. Men den satte spor. Jeg huskede den.

For nylig kom jeg til at tænke på udstillingen, så jeg lånte bogen Trädets tid.

Det er en meget smuk bog. Udsøgte fotos, der lige så godt kunne hænge på en kunstudstilling. Fint papir i en kraftig kvalitet og gennemført tilrettelægning. En nydelse at læse.

Bogen handler - selvfølgelig - om træer. Om gamle træer. Store træer. Om træers biologi og økologi. Om træer og myter: Om Yggdrasil, verdenstræet i den nordiske mytologi, og om andre myter, der også knytter sig til træer. Om hellige træer og offerlunde, om juletræer og frihedstræer, træer der blev plantet i Nordamerika, som symbol på frihedskampen mod England.

Men bogen handler også om den skov, der udelukkende opfattes som en produktionsenhed. Om de trusler mod biodiversiteten, der skyldes intensivt skovbrug og om nogle af de steder, hvor man prøver at rette op på virkningerne af skovødelæggelse og jorderosion.

Bogen er letlæst og jeg kan varmt anbefale den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar