27. januar 2015

Update - patchworktæppe


Der bør lyde en fanfare på denne (dybt suk!) drivvåde januaraften: Det patchworktæppe jeg har været i gang med længe - også kaldet 'evighedstæppet' - er blevet færdigt. Det er blevet flot. Og tykt ...


Selve tæppet er næsten ren genbrug - med undtagelse af bagsiden, som er et stykke ubleget bomuld - er det kun syet af stof fra min samling. Fyldet er en gammel rullemadras, som er klippet til.


Kanterne er klippet af et dynebetræk, maskinsyet på tæppets ene side og sømmet fast i hånden på bagsiden.

Det er en teknik, jeg ikke har brugt før, men det er slet ikke så svært - og så er det yderst meditiativt, at sidde med det smukke stof på skødet og sy små, fine sting.


Ren retro - og de smukkeste brune og orange toner. Min søn udbrød straks: "Det er et efterårstæppe." Og det er sandt.

13 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet fint, og man får helt lyst til at putte sig idet... måske man bare skulle sy kanten på i hånden på den ene side- det bliver bare så meget pænere og så sidder det også rigtigt hele vejen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gjorde jeg og det bliver så meget pænere een at sy på maskine.

      Slet
  2. Meget smukt tæppe, elsker de bløde farver. Spørgsmål; hvor syr du kanten på , både på maskine og i hånden ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syede den ene side af kanten på maskine (på tæppets forside) og den anden side på i hånden (på tæppets bagside). Dels er tæppet så stort og tykt, at jeg ikke ville kunne få ombukket pænt, dels kunne jeg styre de små unøagtigheder bedre ved at sy i hånden.

      Slet
    2. Ok tak for ats tille min nysgerrighed :)

      Slet
  3. Hvor er det et smukt tæppe!

    SvarSlet
  4. Hold da helt op hvor er det bare et rigtig flot tæppe, det er så lækre nogle farver du har fået sat sammen. Hmm, jeg har liggende til et tæppe i blå nuancer, - det er vist mit evighedsprojekt - jeg skal da vist igang igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det har også taget tid at få mit 'evighedstæppe' gjort færdigt.

      Slet
  5. Sikke nogle vidunderlige farvekombinationer :-))) Det virker så roligt på en eller anden måde - og samtidig levende :-) Jeg er vild med kanten, du har formået at lave hele vejen rundt :-) KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lily. Jeg er også glad for kanten, det var umagen værd at sy den i hånden.

      Slet