19. december 2014

Juleramt

Så blev det december ... og mere til, pludselig er december mere end halvvejs gået.

Jeg har ikke fået skrevet på bloggen - overhovedet. December er en travl måned. Der skal bages, hygges, pyntes og købes. Især købes.

Måske er jeg ramt af en særlig julefølsomhed i år, for det forekommer mig, at uanset hvor jeg har været, har jeg mødt folk. som var uhyre optaget netop af dette; at købe.

Ved frokostbordet på jobbet har folk, i den bedste mening om at være underholdende, fortalt om de gaver de skulle give, hvem de skulle give dem til, (ofte) hvad disse gave skulle/måtte koste og hvilke gaver de forøvrigt selv kunne tænke sig at få.

Endnu værre har det været, at overvære folks telefonsamtaler i det offentlige rum. At (være tvunget til) at lytte til folks telefonsamtaler i december indebærer en hel masse "har du købt" og "han ønsker sig" og "jeg har fået købt, så nu mangler jeg kun ...".

Jeg tror, jeg er juleramt. Ramt af den overvældede kommerciel bølge af købemani, som december åbenbart er. Jeg mener, vi taler ikke om børn her. Børn elsker julen og de elsker de gaver de får. Men voksne burde ikke give hinanden julegaver. For alvor. Eller gå så meget op i at købe gaver, som de gør. Punktum og amen.

12 kommentarer:

  1. Enig! Og tak for opsangen, den hjælper til at holde fokus på det, der betyder noget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, det var nu ikke ment som en opsang, jeg trængte bare til at få det sagt ...

      Slet
  2. SÅ fin en lille juledug :) Tror vi alle må finde vores vej gennem julen og finde vores måde at fejre den på.
    Jeg er voksen og mine børn er voksne og vi giver hinanden gaver og jeg elsker det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig - men de gaver I giver hinanden, er nok også valgt med hjertet.

      Slet
    2. Det er de og ofte hjemmegjorte :) Det er bare så hyggeligt at udveksle gaver med dem man elsker :)

      Slet
  3. Jeg er helt enig med dig! Her giver vi kun gave til Bella på 9 år - og så lidt småting i pakkelegen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ville ønske at der var flere, der tænkte som dig. Rigtig god jul til jer alle.

      Slet
  4. Jeg er helt enig (nok ikke så overraskende). Det gaveræs der køres i december giver ingen mening, og man tvinges til at finde på behov for at kunne give ønskeliste til folk. Selvfølgelig skal børnene have lov til at have gaver, vi andre har rigeligt i forvejen. Basta. Glædelig jul ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var lige præcis det, der fik mig til at skrive indlægget. God jul til dig.

      Slet
  5. HØRT! Og heldigvis er hverken hubby eller jeg med på det der kommercielle køber-beat...og det føles SÅ rigtigt og befriende ;-) Rigtig god jul til dig og dine - og tak for dine varme kommentarer 'hos mig' og dine inspirerende indlæg her på bloggen. KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lily - og god jul til jer også. Håber du snart kommer ovenpå igen. Kh Bodil

      Slet