31. oktober 2014

Strikkerier

I begyndelsen var ... strikningen.

Når det mørkner udenfor, vokser min lyst til at finde stikkegarnet og -pindene frem. Det er så umiddelbart og indlysende, at bruge noget af den tid, der nu bliver tilbragt inde, til at stikke varme brugsgenstande til store og små.

Samtidig bliver jeg aldrig træt af enkeltheden i at strikke: at nogle pinde af træ og et nøgle garn kan blive til hvadsomhelst. Sokker. En varm hue. En sweater. Endnu flere sokker.

Af en eller anden grund har jeg altid syntes, at det var svært at strikke sokker. Mysteriet omkring det at forme en hæl ,fik mig til at fravælge sokke- og strømpestrikkeriet.

Men det er jo såre enkelt! En kombination af at tage ind og tage ud - og vupti er det flade (garnet) blevet til en form (hælen). Et lille hverdagsmirakel - og en hilsen til alle vores formødre (og -fædre), som strikkede på livet løs for at holde kulden fra døren.

I det hele taget kan jeg ikke blive træt af at lovprise strikningens fordele, og det ærgrer mig at min datter - gymnasiepigen - ikke har lyst til at strikke. Men hun har travlt med meget andet. Derfor er det dejligt, når en ny generation af strikkere melder sig på banen. Folkene bag Woolspire er primært yngre kvinder, og deres site er endnu i sin spæde opstart, men det bliver spændende at se hvad de udvikler det til.

8 kommentarer:

  1. Dejligt billede - garnet , pindene, hånden på mennesket, der sidder der og strikker og i baggrunden andre mennesker - liv :)

    SvarSlet
  2. Tak - ja, det er dejligt med liv omkring sig; mand og søn bygger med LEGO mens jeg strikker.

    SvarSlet
  3. Mine strikkepinde er ogsaa paa det naermeste gloende. Der er allerede roeget fire par vanter og to huer af pindene siden vi gik tilbage til 'normal' tid igen. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at høre, Tina - jeg ved du er en ihærdig strikker, så du får sikkert noget fra hånden :-)

      Slet
  4. Det er så dejligt når man er fuldstændig opslugt af noget, der giver glæde! Jeg har ikke selv fundet strikkepindene frem længe, men det må der gøres noget ved.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må finde pindene frem. Jeg strikker sokker til julegaver lige nu - måske en ide til Bella, der har alt, men sikkert ikke hjemmestrikkede sokker …

      Slet
  5. Jeg er helt enig med dig. Det er den rene magi når garn og pinde bliver til tøj og varme. Jeg har en forkærlighed for at strikke sweatre til mig selv og mine drenge. Og altid i uld :)

    SvarSlet