23. september 2014

Fine fund

Jamen, jeg elsker altså genbrug. Og jeg kan næsten ikke få armene ned, når jeg har gjort et 'fund'.

Ikke fund i "Loppe-de-luxe"-kategorien (program der p.t. kører på TV2, og som går ud på at profesionelle opkøbere går på loppemarkeder, hvor de køber fund/skrammel for ingen penge og sælger det videre for det to- eller tredobbelte beløb. Programmet er en konkurrence mellem to hold, der hver især skal få det største overskud). Nej gode, brugbare hverdagsting - som fx en skoletaske. Tøj. Bøger. Brugsting til køkkenet.

Jeg holder meget af at snuse rundt i de mange genbrugsbutikker vores by rummer, for "bare lige" at se, om der er noget, som jeg kan blive fristet af. Og det er der som regel.

Min søde datter deler min passion - og hun er også glad for at finde smukt og specielt tøj til sig selv.
I fredags havde hun fri fra skole og tog på genbrugsjagt med mig. Og se hvad vi fandt:


Yndigt lille "husmorforklæde" med retroblomster. Sådan et, man lige tager om sig, når man går i køkkenet for at kreere en lille, lækker æblekage … forestiller jeg mig. Flot blomstermønster - ren retro.

Forklædet er i meget fin stand (trænger dog liiige til at blive strøget) og er af mærket 'Frederiksberg forklædefabrik'. Kostede fem kroner.



Strikket trøje med lynlås i 100 % uld fra det svenske tøjfirma Filippa K. I fin stand bortset fra lille hul under kraven. Derfor kostede den kun 20 kroner.



Lille brev stoppegarn til til at reparere ovenstående hul med.



De fortabte spillemænd. En bog, som jeg længe har villet læse i serien Gyldendals bibliotek. Hardback med smudsbind. Syrefrit papir (dvs. at det ikke gulner). Så fin. Glæder mig til at læse den.


Kimono-agtig cardigan til min datter. Viscoseblanding med fine blonder. Oversize - det kan hun godt lide. Kostede 25 kroner.

8 kommentarer:

  1. Skønt at have en at dele sin begejstring med :) Og I er jo rene hajer til at spotte guld blandt skrammel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, vi er ret godt tl det :-)

      Slet
  2. Så fine ting I fandt - jeg elsker den slags og går ofte i genbrugsforretninger og på loppemarked. Mit seneste fund er en cashmere-strikkjole.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er virkelig meget at finde.

      Slet
  3. Dejlige fund, Bodil. Det er sjovt at søge de gode tilbud. Jeg er bare lidt ked af, at der er gode inflation i lopperi og genbrug.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, genbrug og lopper er blevet trendy - men jeg ser det nu som noget positivt, trods alt. Det er godt for organisationerne som driver butikkerne og godt for genbrugstanken. Og selv om jeg ryster på hovedet over 'Loppe de luxe' og andre programmer af den slags, er der alligevel fint at de gamle ting får et nyt liv.

      Slet
  4. Hvor fine ting.. elsker de der forklæder.. har faktisk et par skuffer fulde.. så det.... oprinmdeligt startde jeg med at ville bruge det fine stof til patchwork.. og så gik jeg over til lige at stikke dem sammen til en strikkepose.. men så mange har jeg ikke behov for... men nænner ikke at skille mig af med dem ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikken en samling - jeg kan godt forstå du ikke nænner at skille dig af med dem.

      Slet