15. juni 2014

Haveliv

Som jeg tidligere har skrevet fylder haven meget i mit sommerliv. På godt og ondt. For lige så vidunderligt det er at have en have og se planterne gro, lige så belastende kan det være med alt det der "lige" skal gøres derude. Og her taler jeg ikke om snorlige kanter og en ukrudtsfri græsplæne. Nej, slet ikke. Men om krydderurter, drivhus, køkkenhave, roser, stauder. frugtbuske, træer og blomster. Som efter min mening er det, man skal fylde i sin have.

Men idyller som er lige præcis så frodige som man ønsker sig det og fyldt med sunde planter i vækst tager tid. Både at skabe og at passe. Som regel synes jeg at det er umagen værd. Og at vores lille have er en ren oase. Men - den tager altså tid..

Her kan I måske se hvorfor:


Frodighed: En sky af lavendel, oregano og salvie.


Mere frodighed: Drivhuset set indefra i aftenlys ..


.. og i dagslys..


Haveliv med dyr: Her bor kaninen Karlsson.


Havehygge: Børnenes gamle legehus er blevet til en havehytte. Med indbyggede brikse, puder og tæpper. Et godt sted at tage en middagslur - også når man er kat..

4 kommentarer:

  1. Havehytte og drivhus - hvilken frodighed der hersker i jeres spændende have. Ja, det tager tid at passe en have. Det er noget, jeg desværre ofte forsømmer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo heller noget man skal - tværtimod. Men jeg synes det er dejligt a se planterne trives omkring mig, jeg har bare ikke altid så meget tid til at passe haven.

      Slet
  2. Vi har helt samme opfattelse mht. hvad en have bør indeholde - og ja, den slags tager LANG tid at pleje og passe....vi har selv 'forsømt' haven og ikke mindst egenproduktionen i drivhus og køkkenhave siden vi fik Bettefisen. Men vi vender stærkt tilbage på det område, og vi glæder os SÅ meget til at Bettefisen også selv skal være med til at gro ting og sager - især de spiselige af slagsen :-))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Han vil helt sikkert nyde det - både at spise af alt det grønne og at være i haven. Udendørsliv er lig med livskvalitet, både for store og små.

      Slet