27. juni 2014

Fra en tid langt, langt borte

For nylig var jeg på genbrugstur - ikke for at finde noget særligt, egentlig bare for at snuse lidt rundt. Og se så hvad jeg fandt: En skat fra en svunden, svunden tid.


Dette er, for de ser ikke skulle vide det, et Rich's-album. Rich's var et firma der producerede kaffeerstatning, altså et pulver men kunne drøje eller erstatte kaffen med. I pakkerne med kaffeerstatning var der samlemærker, som kunne sættes i album som ovenstående.

Min mor havde flere af disse album som barn, og jeg har tit siddet og kigget i dem. Som barn hjemme hos mine bedsteforældre, og som voksen hos mine forældre. Men til forskel fra dette album, blev min mors albums aldrig komplette. Måske drak de ikke så meget kaffe i hendes barndomshjem, for hun fik aldrig samlet alle mærkerne. Dette album er fyldt. Alle mærkerne sidder, fint indklæbede, på deres pladser.


Albummet handler om Europas lande og er således både underholdende og oplysende. Men det, der for alvor fangede min opmærksomhed er udgivelsesdatoen. Albummet er fra 1936 og viser et Europa som ikke bare er langt borte, men som slet ikke eksisterer mere. Se blot på dette opslag:


Danzig er en gammel hansestad som har haft en omtumlet historie. Byenvar tidligere en del af det tyske kejserrige og fik efter 1. verdenskrig status som fristad. Efter 2. verdenskrig blev området en del af Polen og byen er nu den store polske industri- og havneby Gdansk.

Se også bagsiden af bogen:


Hagekorsflaget vajer stolt og som en selvfølge i Berlin. Som det jo gjorde i 1936, der er bogens udgivelsesdato.

Sådan så Europa ud. Som bogens redaktør skriver i forordet.

"Om 10 eller 20 år ser Landene - maaske endog Landegrænserne - anderledes ud, og saa er det dejligt at have et Album, at slaa op i og se, hvordan det saa ud i Europa i "de gode, gamle dage i 1936".

Den synes jeg, vi skal lade stå et øjeblik ...

7 kommentarer:

  1. Sikke en skat du fandt der. Vores Richsalbum blev aldrig komplet, og da vi fandt dem under tømning af vores forældres hus, ja så havde de det ikke så godt med og blev smidt ud. Selv om det var der jeg lærte at elske Disneys tegnefilm :-) Vi havde vist både Askepot og Snehvide som Richs album, men altså uden alle billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må også have krævet en masse kaffedrikning at få fyldt et album. Netop derfor er dette album så specielt. Min mors albums blev heller ikke fyldt.

      Slet
  2. WOW! Sikke et fantastisk fund - jeg ELSKER simpelthen den slags! Gamle bøger, atlas, "Hvem hvad hvor", opslagsbøger og hvad har vi ellers - dokumentation på en hind svunden tid. Jeg tænker ofte på, at yngre generationer, der ligesom kun har elektronisk 'lagring'....de må gå glip af den slags fine fysiske ting/fund i fremtiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber de fine ting bliver bevaret, Lilly ...

      Slet
  3. Hvor er det sjovt og spændende! Ja, Verden forandrer sig hele tiden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det må man sige (dybt suk) - og ikke nødvendigvis til det bedre ..

      Slet
  4. Sikke en skat du fik med hjem - tillykke. Jeg sad også som barn og kiggede i disse fantastiske bøger, som nogle af de ældre i familien havde.
    God sommer til jer! Kh Gitte

    SvarSlet