19. maj 2014

Endelig ...

... har jeg fået taget billeder af kjolen, så den kan blive vist frem. Det har været sjovt at sy noget "rigtigt", og huske noget af det min mor har lært mig om at sy. Der er dog også meget jeg ikke har lært - endnu - fx hvor meget blot en eller to centimeters unøjagtighed i klippeprocessen betyder. Men det kommer nok alt sammen. Desværre er det yderst sjældent at jeg er inviteret til noget, som kræver en fin  kjole, ellers syede jeg gerne en til.




Der er fx stor forskel på om man stryger tyk og uformelig vlies på belægningen, eller om man vælger den tyndeste. Jeg brugte bare hvad jeg havde.. det kan man godt se for folderne er ikke helt perfekte. Men alligevel. Jeg er tilfreds - og jeg følte mig vældig fin, da jeg havde den på til min nieces konfirmation.

Info: Både stof og mønster er fra Stof 2000. Mønstret hedder Bianca, dog jeg udeladt ærmerne og i stedet bare syet belægning i ærmegabene. Jeg har også lavet den væsentligt kortere end mønstret. Og så har jeg taget rigtig meget ind i siden - kjolen var virkelig teltagtig da jeg prøvede den første gang. Underligt - jeg havde valgt en størrelse medium. Men den var altså for stor..

17 kommentarer:

  1. Smuk!!! Hvilket mønster har du brugt?
    Kh.
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Mønstret til kjolen er fra Stof 2000 og hedder Bianca.

      Slet
  2. Den er meget flot, og jeg er helt vild med stoffet.

    SvarSlet
  3. Den klæder dig rigtig godt. Det må være et tegn på, at du skal kaste dig ud i mere syning til dig selv:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det må det. Det er også dejligt at kunne sy noget til sig selv. Så det vil jeg gøre noget mere.

      Slet
  4. Den er blevet rigtig smuk og klæder dig godt, og jeg er også vild med stoffet og spørger også hvor mønsteret er fra? God dag til dig, du må gøre hverdag til fest, så kjolen kan bruges :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lene - mønstret er fra Stof 2000 - det hedder Bianca. Jeg har udeladt ærmerne, det blev alligevel lidt for mange rynker. Og så har jeg lavet den noget kortere end mønstret angav. Stoffet er også fra Stof 2000. Og ja tak til mere fest i hverdagen ..

      Slet
  5. Den er godt nok flot !
    Kan virkelig godt lide de læg ved udskæringen.

    SvarSlet
  6. hvor er et flot! Og du er virkelig flot i den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen altså .. tak skal du have..

      Slet
  7. Hvor er den fin! Skønne detaljer og fint stof :-)

    SvarSlet
  8. Nøøj, hvor er den bare FIN! :-) Tillykke med det meget flotte resultat - og hej, hverdagen burde da være anledning nok til at hoppe i en fin hjemmesyet kjole ;-))))

    Det er en rigtig flot model - og ja, jeg lærer også oftest på den 'hårde' måde, hvor meget forskel en lidt unøjagtig klipning kan gøre og ditto med fx tykkelsen af vlies og lignende....men bare der læres noget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihh - tak skal du have. Det er virkelig skønt med så mange positive kommentarer, det gør det meget sjovere at sy.. Og så har du så evigt ret mht. "learning by doing" - når det gælder håndarbejde er det sådan man lærer noget..

      Slet