27. maj 2014

Blomster på vej



En af mine forårssysler er at gøre mine store (og gamle) pelargonier klar til endnu en udesæson: De kommer op i lyset, de visne blade og gamle blomsterstængler bliver fjernet, og planterne bliver passet med masser af vand og gødning. De er ret afpillede at se på, men det skal man ikke lade sig narre af: De er ganske livskraftige og gror hurtigt. Jeg skrev om pelagoniernes forårskur her.

Nu er pelargonierne blevet store og stærke og er kommet ud under åben himmel, hvor de skal bo lige til det bliver efterår igen: De står og pynter på vores terrasse og har fået spæde, sart lyserøde blomster. De skal stadig have masser af vand - og brændenældegødning.

Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste om brændenældegødning første gang - måske på en blog - men det er fantastisk nærende gødning for både store og små planter, og samtidig så nemt at lave, at jeg slet ikke forstår at der ikke er flere der gør det: Et bundt brændenælde lægges i stor balje (husk handsker, når du plukker dem). Baljen fyldes med vand. Blandingen trækker nogle dage og fortyndes derefter med endnu mere vand i forholdet 1:10. Guf for alle planter, eneste minus er lugten - som dog ikke er værre end at det er til at holde ud ...

6 kommentarer:

  1. Elsker pelagonier og dine er jo skønne - fyldt med karakter fordi de er ældre.
    Jeg svæger også til den gødning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det på din blog jeg har læst om gødningen. Er det ikke underligt, at der ikke er flere som bruger den?

      Slet
  2. Skønne blomster - og jeg synes, at det er så hyggeligt, at de "kommer ud" når det er sommer :-))))
    TAK for tippet om den gødning - har aldrig hørt om den før; jeg elsker den slags hjemmelavede øko- og miljøvenlige ting. Det skal godt nok bare prøves! KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er alle tiders gødning - meget effektiv, så prøv det endelig.

      Slet
  3. Hvor er det et godt tip om gødning.. har tænkt på om mine krukker trænger til lidt bistand .-) og så har jeg iøvrigt i flere år misundt en veninde at hun er super til at overvintre og formere sine pelargonier- intet er så yndigt som lyserødt mod grønt i overflod.. (har iøvrigt skrevet en kommentar til dit mælkebætte indlæg.. er ikke så hurtig i blogland for tiden...but who cares ,-))

    SvarSlet