29. april 2014

Mælkebøttens tid

Foråret er som en lang række af tider. Vintergækkernes og erantissernes tid. De små, blå scillaers tid. Anemonernes tid. De blomstrende frugttræers tid - og nu, mælkebøtternes tid.

Det hele er gået så hurtigt, at jeg knapt har kunnet følge med. Jeg begriber det stadig ikke helt. Det er så ufatteligt at det nu nærmest er fuld sommer med fuldt udsprungne bøgetræer, mens kalenderen stadig viser april.

Og nu er mælkebøtterne her. I vores have står de nærmest overalt og lyser op som små gule sole. Et skønt syn - og de får lov at stå. Et stykke tid endnu. Senere på sommeren kan jeg godt finde på at hive de største af dem op, men er tiden ikke kommet til at forlade ideen om, at haver kun skal indeholde prydplanter? Og bruge oceaner af tid på at fjerne alt "ukrudtet"? Det sker i hvert fald ikke i vores have, ikke mindst fordi jeg er den eneste som gider luge. De øvrige medlemmer af familien ser haven som et sted hvor man skal spille (masser af) fodbold, dase og hygge... En ganske sund indstilling i øvrigt.

Men hvad kan man så gøre med alle de smukke mælkebøtteblomster? Ja, man kan lave saft. Eller sirup.


Mælkebøttesirup er saft som koges ind indtil siruppen har en passende konsistens. Den har en sød, let bitter og meget aromatisk smag. Jeg bruger den når jeg laver müsli - eller, som her, til små gaver.

7 kommentarer:

  1. Hvor smart og god måde at brug dem på, men hvordan gør du helt præcist? :-)

    SvarSlet
  2. Hej Malene.
    Jeg har gjort sådan her: Plukket ca. 120 blomsterhoveder, fuldt udsprungne, og fjernet så meget som muligt af det grønne som sidder omkring blomsten. Hældt 1 liter kogende vand over og ladet det stå til næste dag. Siet saften og hældt den i en gryde. Tilsat ca. 4. dl. sukker og ladet vædsken koge stille ind. Den skal koge uden låg og koge indtil halvdelen af vædsken er fordampet. (Man kan koge siruppen meget eller lidt ind, jo længere tid den koger, jo tykkere bliver den). Fjern evt. skum på toppen og hæld på glas.
    Du kan også læse om produktion af sirup her: http://forhistorier.blogspot.dk/2011/04/blesirup.html. Det er godt nok æblesirup, men princippet er det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker :-) Det skal da prøves.

      Slet
  3. Åh, jeg har det helt på samme måde - det er gået SÅ stærkt 'derude' med det grønne og det farverige, der nu står i fuld pragt! Jeg ELSKER denne tid på året - alt er nyt og grønt eller blomstrende og velduftende...om sommeren synes jeg tit, at der er for vamt og alt virker så 'svitset' hen mod ultimo juni...med mindre det har været en våd sommer! Vi har også pt. mælkebøtter i stor stil. Hubby er efter dem....jeg ved godt, at de spreder sig helt vildt og måske bør holdes lidt nede; men jeg synes faktisk, at de er mægtig fine :-) Jeg mener også, at de vist er ret sunde....din sirup lyder mega-spændende! Måske jeg skal eksperimenter med det snarest.

    Og du løste et mysterium for mig - tak - blå scillaers! Jeg har den sidste uges tid beundret disse blå små skønne blomster i egen have og på hundeluftningsturene....uden at vide, hvad skønheden bliver kaldt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Alt for stærkt Lily.. heldigvis er det køligere nu, så måske naturen sætter tempoet lidt ned..

      Slet
  4. Her er der vildt mange mælkebøtter- men mon ikke de er afblomstret nu- så det grønne får bare en tur med plæneklipperen- og ind imellem hiver jeg en op når det har regnet .-) men tidslerne synes jeg er lidt trælse at løbe ind i på græsplænen... iøvrigt så laver jeg nogen gane små fredede øer i græsplænen når jeg slår græs... det er hvis der kommer en særlig fin elelr interessant plante op og jeg lige skal se i en måneds tid hvad det bliver til... insekter og fugle synes godt om det.. og så sidder jeg og stirrer på din hvide vase-- for lige præcis en magen til har jeg- kan du se på din hvor den er lavet... for det er usynligt her ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Morsomt at vi har den samme vase - men desværre er der intet synligt stempel eller lign. på den.

      Slet