8. marts 2014

Vinterens smukkeste blomst

Vinternens, eller rettere, det helt tidlige forårs smukkeste blomst er efter min mening vintergækken. Den er så fin og prunkløs - og allersmukkest når den står i store klynger.

Den kræver absolut intet - og den spreder sig villigt og hurtigt. I min have satte jeg for tre eller fire år siden et væld af vintergæk løg på tilfældige og udvalgte steder - og nu har jeg masser af vintergækker i snehvide flokke. Når de er afblomstret helt vil jeg grave nogle af de største klynger op og plante dem igen. Så jeg får endnu flere til næste år - eller næste igen ..

3 kommentarer:

  1. Helt enig!! Vi har dem også over det hele lige nu -- eeeelsker det! Vi har dog to forskellige varianter i vores have. Den 'klassiske' slanke model som er på dit billede, og så en lidt 'tykkere' version med flere blade på selve blomsterhovedet og en fin grøn detalje på de hvide blade....

    SvarSlet
    Svar
    1. Begge slags er skønne - ikke mindst fordi de lyser op med deres hvide enkelhed, når der ikke er andre blomster i haven. Jeg vil have mange flere ..

      Slet