23. marts 2014

Japanske sting

Når man er en dreng på 10 år, der elsker at spille fodbold og gerne kaster sig ned på græsset i sin iver efter at få fat på bolden, går der ikke ret lang tid, før der er huller på knæene. Uanset om det er købte eller hjemmesyede bukser. Jeg lapper gerne, men videre kønt bliver det sjældent og jeg vil gerne finde en anden måde at lappe på - i håb om at det både bliver pænere og mere holdbart.

Så her er lappen i japansk stil - inspireret af den japanske sashiko-teknik. Jeg har tidligere forsøgt mig med teknikkken, efter at have læst om den på Dorthes blog Forhistorier, (dog uden at have blogget om resultatet). Teknikken består i at man - i hånden - syr lange rækker af forsting, og lader både sting og mellemrum være så ensartede som muligt. Det er ikke så nemt, som det ser ud til - men på den anden side er det heller ikke svært. Det kræver lidt tålmodighed og øvelse, ikke andet.

Lappen her består af to lag stof; en lille lap på retsiden og en større på vrangsiden. Stingene er syet fra ret siden og holder begge stoflag på plads. Tråden er en rest papirgarn fra bunden af strikkekurven. Jeg tror det er ret stærkt. Og lappen - den blev godt modtaget, da jeg fortalte at det var en japansk teknik ..

6 kommentarer:

  1. SEJT! Og anderledes på den gode måde :-) Det er nok ikke noget, de andre knejter render rundt med på deres bukser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er helt sikkert unikt :-)

      Slet
  2. Wauv. Det ser fedt ud! Det kunne jeg da godt finde på at prøve - bare som pynt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg håber at det også holder til fodboldspil m.m.

      Slet
  3. Det ser godt ud og kunne sagtens også være dekoration på bukser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget dekorativt. Japanerne har virkelig sans for det æstetiske.

      Slet