28. marts 2014

Forårssysler



Nu er det forår - for jeg har taget mine pelargonier op fra kælderen og gjort dem klar til den kommende sæson.

Pelargonier er flerårige - hvis man passer dem rigtigt, og samtidig er de helt utroligt hårdføre. Mine pelargonier står i store potter på vores terrasse fra engang i maj til midt eller slutningen af oktober. Så bliver de båret ned i kælderen, hvor de står i et køligt og ret sparsomt oplyst kælderrum. Ikke en dråbe vand får de i hvileperioden, ikke før de kommer op igen i februar/marts. Med grønne blade og enkelte blomster.Og en masse visne.

Så skal alle visne og døde grene fjernes - hvorefter pelargonierne bliver passer inde, med masser af vand. lys og gødning - indtil det er blevet så varmt at de kan komme ud igen.


Resultatet .. pelargonier i forårssol.

5 kommentarer:

  1. Sikke et stort - men tydeligvis lønsomt - arbejde; udført med stor kærlighed kan jeg læse mellem linjerne. Glæder mig til at se dem i fuldt flor senere på året, hvis du deler billeder senere ;-)
    SKØNT vejr. Frydes over det selvom vi pukler med gamle køkkenskabe og en ny emhætte indendørs i dag...

    SvarSlet
  2. Det er sjovt, for jeg synes ikke det er så stort et arbejde. Resultatet er det hele værd :-)

    SvarSlet
  3. Det skal prøves. Jeg forsøgte i år, men satte dem i udestuen, hvor der har været for meget lys. For de døde. Som i absolut død. Så jeg må da prøve din opskrift på det, en fabelagtig forårssyssel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene - prøv endelig. Jeg har slet ikke mulighed for at overvintre dem et sted med meget lys - kælderen er eneste mulighed, og det fungerer virkelig godt. Selv om man slet ikke skulle tro, at planterne kunne klare så lang tid uden vand og med sparsomt lys, så tror jeg at det er det, der gør at de kan overvintre.
      Kh Bodil

      Slet