4. februar 2014

Vanter i grov strik

Som jeg tidligere har skrevet strikker jeg en masse som er vældig praktisk - og meget sjældent noget som bare skal "pynte". Og da hele familien snart skal op til noget rigtig vinter (forhåbentlig) har jeg haft travlt med at strikke vanter. Helt enkle med rib og udtagning til tommelfinger i den ene side. Ikke noget nyt og uprøvet der. Jeg har efterhånden strikket så mange efter samme model, at opskriften ligger på rygraden, det eneste der varierer er antallet af masker i ribben.

To par vanter er det blevet til - disse her er det ene. Enderne er ikke hæftede endnu, deraf snorene.
De er blevet vældig varme og er strikket på de groveste strømpepinde jeg har - pind 5,5 med to tråde uld fra strikkekurven. Det går vældig hurtigt på så grove pinde, det eneste der er lidt svært i forhold til at strikke på tynde pinde (som jeg gjorde med de lilla vanter/handsker) er at samle masker pænt op uden huller.

Endnu en bonus: Jeg har fået brugt en masse af mine garnrester.

Det smukke stof jeg har bruger som baggrund er fundet på loppemarked.

8 kommentarer:

  1. Jeg elsker praktisk uld-strik, Bodil. Især hvis det ligger i små stakke. Det ser smukt og varmt ud, men det er også en utrolig tilfredsstillelse selv at strikke sine uldsager. Jeg har strikket to par vanter, sokker og en hæklet en del pulsvarmere denne vinter. Det skal helst være på lidt tykke pinde, som du også har valgt. Meget smukt stof!

    SvarSlet
  2. Ja, strik skal være praktisk, det mener jeg også.

    SvarSlet
  3. Hvor er de smukke og klassiske. Sådan så de også ud i ruder konges tid, da jeg var barn og de er stadig lige skønne og superaktuelle. God uld og godt design holder evigt. Det er ellers en fin blog du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have .. for det hele ..

      Slet
  4. De er skønne!!! Sådan et rigtigt godt gammeldaws look på den mest vidunderlige måde :-)
    Håber I har fundet/finder den sne, I søgte, så vintergrejet rigtigt kan blive afprøvet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lilly - og jo vi fandt sneen - se ovenfor..

      Slet
  5. Lækre vanter, hjemmestrik er altså fedt!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne. De har været skønne at gå med, og så er de nemme at lave.

      Slet