28. februar 2014

En gave

I lighed med mange andre mænd, ønsker min far sig sjældent noget til sin fødselsdag. Han tilhører den generation, som absolut ikke er materialister - ting er til for at blive brugt, og nyt anskaffer man sig først når det gamle er slidt helt op. Netop derfor er det dejligt at kunne strikke noget til ham; det tager ikke lang tid at strikke en hue eller et par vanter - og tingene bliver altid brugt.

Til hans fødselsdag i september sidste år blev det netop til et par uldne vanter - og året før strikkede jeg et halstørklæde til ham. Som han går flittigt med - og glemte sidst mine forældre var på besøg. Derfor greb jeg chancen for at vise denne strikkede hverdagsting frem.

Halstørklædet er strikket i en slags rib, (jeg har glemt det hedder), som giver et fint vaflet og meget elastisk resultat. Bundfarven er blå, (jeg kan heller ikke huske hvilket garn jeg brugte, men det har muligvis været Cascade 220 - et rigtig godt, ikke-kradsende hverdagsgarn, som desværre er nærmest umuligt at opdrive i Danmark), med striber af garnrester i forskellige farver: olivengrøn, grå og lys blå.

Sådan - hverdagsstrik, nemt og anvendeligt - lige som jeg kan lide det.

2 kommentarer:

  1. Det er nemlig smukt. Hverdagens smukke og enkle og elskede brugsgenstande.

    SvarSlet