14. december 2013

Milde december

Jeg holder egentlig  ikke af milde decemberdage - og jeg holder slet ikke af dagene med silende, iskold vinterregn. Men jeg holder meget af decembers mørke og magi; af pynten, lysene, den stemningsfulde forventning og de mange ritualer, der gør, at december - og den jul, der er decembers midtpunkt - er vores vigtigste højtid. Det, der gennem flere årtusinder har samlet os - den højtid, hvor vi fejrer at lyset vender tilbage, og at alting gentages, endnu en gang.

Mine børn elsker (selvfølgelig)  december og de mange små ting, der gør det til en helst speciel måned: de små gaver nisserne kommer med, de to (eller tre) daglige julekalendere, som de ivrigt følger med i, julebagningen, og de gaver de ønsker at modtage. Men det vigtigste for dem er at vi er sammen. At vi hygger os hjemme, spiler spil, læser og sidder sammen. Og så at alting er, som det plejer at være.

Her pynter vi egentlig ikke så meget; men én ting kommer frem hvert år: den lille papirguirlande med julemænd. Og det smukke fad fra loppemarkedet i Havnsø (må vist siges at være mit bedste loppefund ind til nu) er blevet til lysestage, pyntet med forgyldte kogler og vintergrønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar