8. december 2013

Grib en klassiker

Sådan en grå decemberdag, hvor regnen siler (intet er så koldt og trøstesløst som vinterregn), er det saligt at synke ind i en tidslomme i form af en rigtig klassiker. Sådan en må Thomas Manns Buddenbrooks siges at være.

Den udkom i 1901, blev med det samme, det vi i dag vil kalde en bestseller, gjorde Thomas Mann til en rig mand og skaffede ham senere Nobelprisen i litteratur, og er stadig den mest læste tyske roman.

For 10 år siden - i 2002 - udkom bogen i en nyoversættelse, som er en udsøgt nydelse at læse. Sproget er varieret, letflydende, sprudlende og så levende at bogen, på trods af sin noget omfangsrige størrelse (ca. 600 sider) er medrivende og opslugende fra første til sidste side.

Kort fortalt handler bogen om en rig købmandsfamilie i Lübeck fra ca. 1830 til 1875. Bogen har undertitlen En families forfald - og handler om familiens degenerering og nedtur gennem fire generationer. Den kan selvsagt fortolkes på mange planer - historisk, socialt og personligt. Så grib en klassiker - og få en udsøgt læseoplevelse.

6 kommentarer:

  1. Siden jeg så lidt af serien har jeg altid syntes at den måtte jeg engang læse... tak for at minde mig om det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det - bogen er værd at fordybe sig i..

      Slet
  2. Uha, ja det minder mig om tysk timerne i gymnasiet, men måske man skulle begive sig ud i den danske oversættelse. Tak for anmeldelse og anbefaling.
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville slet ikke kunne læse den på tysk (gid jeg kunne.. ), men oversættelsen er glimrende, så det kan du roligt gøre.

      Slet
  3. Ja, det er en spændende og uafrystelig historie. Jeg har set den som tv-serie, men aldrig fået læst bogen. Det får jeg lyst til nu, hvor du fortæller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skulle du tage at gøre - den kan kun anbefales.

      Slet