19. november 2013

Mørketid og skumring


Det skumrer, mørkner. Lyset trækkes ud af dagene, der hastigt bliver kortere og kortere. Som altid på denne tid af året. Vi tænder lys ude og inde - holder skumring, kryber sammen inden for. Tænder brændeovnen, sysler med hver vores.

Det er mørketid. Indetid. Og selv om dagene er korte nyder jeg det. Det er på mange måder befriende at der ikke er en masse gøremål i haven som bare skal klares. Som jeg også har skrevet før.

Og lige om lidt banker julemåneden på - med arrangementer og festligt halløj. Mine børn er meget juleglade, og synes at slet ikke kan starte juleforberedelserne tidligt nok. Vi har allerede bagt en omgang jødekager - og spist dem. Vi skal snart bage flere. I weekenden havde jeg tænkt mig.

6 kommentarer:

  1. Hvor dejligt at holde skumring :)
    Må indrømme jeg kommer hjem, tænder op, laver kaffe og mad og tænder et par lys og sætter foran computeren- for jeg er så træt..Ville ønske jeg havde kræfterne dvs roen, til "bare" at tænde et par lys ude og inde og bare sidde og se mørket falde helt på..

    SvarSlet
  2. Det er heller ikke altid jeg har tid til den slags - langt fra. Flere dage om ugen kommer jeg først hjem når det er blevet mørkt. Men gårsdagens skumring fortjente et indlæg..

    SvarSlet
  3. Så smukt at læse om din glæde ved den mørke tid af året. Det gælder om at blive dus med mørketiden, at lade skumringen bane vej og udviske konturerne mere og mere.
    Julen er også her i huset et lyspunkt i den mørke tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjah, jeg ved ikke om jeg ligefrem glæder mig over den mørke tid, men jeg synes at man lige så godt kan holde af den. Det er jo vores livsvilkår på disse breddegrader og har været det i årtusinder .. Og holder man ikke mere af sommer og varme, når man også oplever modsætningen? Jeg tror det.

      Slet
  4. Det er en fin ting at holde skumring. En måde at lande i mørket på for så at tænde lys.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det - og jeg ville ønske at jeg kunne gøre det lidt oftere..

      Slet