26. november 2013

Gamle billeder

Sidste år brugte min mor en del tid på at lave en bog om sin slægt, en anebog, og jeg hjalp hende med opsætningen. Det blev en rigtig fin bog, som blev trykt i hele 20 eksemplarer .. med digitaltryk. Bogen skal hendes børnebørn have når de bliver store.

Det er godt at kende sine rødder, og jeg blev helt optaget af de gamle historier - og af de gamle billeder. Det er så underligt, at de mennesker der sidder og smiler på billederne er blevet gamle og grå, for til sidst at forsvinde helt.. Dog lever de endnu - på billederne, og det er måske derfor jeg synes det er så facinerende.

For et par dage siden skrev jeg om anebogen på Madames blog, og hun spurgte efterfølgende mig om jeg ville vise nogle af billederne på min blog - og det vil jeg da. Her kommer et udpluk:


Mine oldeforældre, Sophie og Josef. De var begge lærere. Han kom fra Mors, hvor hans far også var lærer, hun kom fra Hillerøds bedre borgerskab. Billedet er taget lige før år 1900 og er sikkert deres forlovelsesbillede.


Min mormor Ester (th) og hendes søster Gudrun i fine ens kjoler. Det årlige besøg hos fotografen. De smiler, selv om de nylig har mistet deres mor, der er død af tuberkulose. Tragisk. Billedet er fra 1905.


Min mormor med min mor som helt lille. Min mormor var over 40, da hun blev mor, hvilket var meget usædvanligt dengang. Billedet er fra 1943.


Og endelig - mine søskende og jeg tilbage i 1970'erne. Det er mig til venstre. Min yngste søster (forrest) er helt nyfødt og vi er hos fotografen for at få taget et familiebillede. 1976.

Sådan. Billeder fra fire generationer. Med alle børnene - mine børn og deres fætre og kusiner - som den femte generation.

Det er godt at kende sine rødder. Godt at vide noget om dem, der kom før. Selv om det føles trist aldrig at have kendt dem. De ser så levende ud på billederne ..

9 kommentarer:

  1. Hvor er det smukke billeder - tak fordi vi måtte se med i din anebog. Jeg vil gøre som dig og lave en fotobog kun med slægten og til hele den yngre generation.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min mor gjorde det, at hun kun fulgte den direkte linje tilbage; hun skrev om sine forældre, deres forældre osv. Og ikke om fætre, kusiner, onkler eller tanter, selv om det også kunne være intereressant. Hun kunne støtte sig til en udførlig slægtstavle som hendes morfar og mor havde gjort meget ud af at vedligeholde. Slægtsforskning er spændende - jeg kunne selv blive grebet af det.

      Slet
    2. Det er nok en god idé kun at følge den direkte linje tilbage - ellers bliver det uoverskueligt. Jeg har lige som jer også slægtstavler, som er lavet for mange år siden. Ja, slægtsforskning er virkelig spændende, og nu ligger mange arkivalier på nettet.

      Slet
  2. Ja det er faktisk trist ikke at have kendt dem- en fotobog til det formål ville da være herligt. For lige om lidt så er dem der kan huske noget om menneskene på billederne her jo ikke mere- og ind imellem så har dem der er her også dårlig hukommelse. Jeg har gået og tænkt på hvor kort vores "plads" her egentlig er. Hvis vi er heldige får vi måske 20 år med vores bedsteforældre- men ellers er der jo ingen minder om dem før os... hav en god dag- og tak for kigget :-) Kan se på årstallene at min familie er lige så "gammel" som din :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er på alle måder interessant at vide noget om sin slægt, både på det personlige og det almene plan. For 150 år siden var stort set alle vores forfædre små håndværkere, bønder eller daglejere. Tankevækkende..
      Og ja, vores tid med vores bedsteforældre er kort. Jeg var 17/19 da min mors forældre døde, så jeg har da kendt dem, men ikke som voksen. Og min fars forældre har jeg aldrig kendt.

      Slet
    2. Jeg hører pt en lydbog der hedder noget med kvinderne på Sølvheden- starter med en kvindes fødsel i 1900 ude ved Ørnhøj v Holstebro-Herning på et husmandsted- jeg sidder og tænker om min farmors liv så sådan ud (hun var født i 1898).... og overvejer om min far skal have den bog som lydbog- eller om han vil kunne læse den- da han ikke ser så godt mere..det kunne måske åbne for snakken om hvordan min farmor var- :-)

      Slet
    3. Det kunne da være en god ide. Mine bedsteforældre var også født omkring år 1900 - kunne være jeg skulle få fat i bogen.

      Slet
  3. Hjertelige takk for din hilsen. Og tusen takk for deilige bildene fra gammel dager... med familie din.
    Så fint... jeg elsker gammel bilder. Det er fantastisk husker. Ha en hyggelig kveld. Klem fra meg.

    SvarSlet