20. oktober 2013

Vantetid


Når jeg strikker, er det altid brugsgenstande. Noget jeg - eller andre - har brug for. Som fx vanter. Et par uldne vanter er uundværlige, når kulden begynder at bide, og det er herligt at kunne lave noget til sig selv og selv bestemme hvordan resultatet bliver.

Min seneste strikkepassion er fingervanter. Som slet ikke er så svært, når man gennemskuer hvordan man strikker fingrene. Det svære er at få dem til at sidde helt perfekt, synes jeg, og så at stikke to, der er helt ens. Men jeg synes, det er lykkedes meget godt.

De øverste vanter, de sorte, er strikket af Shetlandsuld med striber af sokkegarn. De er fine og bløde, men  er sikkert ikke særligt slidstærke. De nederste vanter er stikket af Dansk Pelsuld. Som er dansk produceret og helt uovertruffen i kvalitet og farvespil.

Nu skal jeg bare ud i efteråret med mine nye vanter.

6 kommentarer:

  1. Respekt !!
    At strikke MED fingre !
    De er skønne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er ikke så svært, når man har gennemskuet metoden (man fordeler maskerne skønsmæssigt og tager så masker op i den ene side af fingeren og strikker nye i den anden).

      Slet
  2. De ser skønne ud begge hold... også respekt fra mig ifht fingrene- har strikket et par vanter og der sad tommelen bare ikke lige i skabet - hvert fald ikke første gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer med øvelsen - og så plejer jeg at prøve vanterne undervejs :-)

      Slet
  3. Hvor er de fine, er imponeret over at du slev har strikket dem, godt skuldret.
    Hilsen
    Karen

    SvarSlet