17. september 2013

Rød som..

I min have har jeg et stort bed med georginer - dahlia. I år har deres vækst været begrænset; de er ellers altid meterhøje, men i år har de simpelthen manglet vand. Her, i slutningen af deres vækstsæson, har de dog rettet sig og er blevet ganske flotte.

Når de er færdige med at blomstre og frosten har ramt dem, graver jeg knoldene op og overvintrer dem i kælderen. Det har jeg gjort flere gange - men der er sket nogetganske mærkeligt i løbet af de år, jeg har haft disse georgineknolde liggende i min kælder: Blomsterne har ændret farve - og nu er de allesammen røde..

Ikke orange, ikke postkasserøde  - men røde. Samme farve, ens. Lidt kedeligt, til næste sommer må jeg købe nogle flere - så jeg kan få nye farver ind i bedet..

8 kommentarer:

  1. Hvor er det sjovt, at de har ændret farve. Jeg elsker georginer, de gør mig glad indeni, men jeg har valgt bede fra, så ingen georginer til mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker også georginer - og derfor vil jeg have mange forskellige farver..

      Slet
  2. Hvilken glæde at have så smukke blomster at nyde , ude og inde:)
    Sjovt de skifter farver ! Måske jorden er skyld i det ..?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må være jorden. Jeg har oplevet det samme med mine pelargonier - de startede med at være sart lyserøde, med tiden er de blevet mere og mere intense i farven

      Slet
  3. Jeg kender dem som georginer, kan huske dem fra min mormors have, hun havde mange i alverdens farver... Har ikke selv nogen i haven endnu - måske til næste år. Er der ikke noget med at de ikke kan overvintre??

    SvarSlet
    Svar
    1. Knoldene kan sagtens overvintre hvis man graver dem op og opbevarer dem et tørt og køligt sted, fx i en kælder eller i en garage. Men de må ikke få frost.

      Slet
  4. Georginer er så fine!
    Du spurte om jeg har bestilt garn fra etsy, men det har jeg ikke. Jeg har bestilt mye annet fra etsy! Det eneste jeg legger merke til er at det er mye superwash-behandlet garn, så pass på det hvis du faller for fristelsen og ønsker et mer naturlig garn.
    God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit svar. Jeg kan heller ikke lide superwash-garn, det går jeg langt uden om.. Jeg synes det er svært med garnkøb på nettet, det kræver at man stoler fuldstændigt på leverandøren eller at man kender garnet. For et billede kan meget let snyde.
      Og god helg til dig også..

      Slet