17. august 2013

Strikkelyst

Måske er det årstiden, måske er det bare inspirationen fra andre bloggere - uanset hvad: min strikkelyst er vendt tilbage - efter laang tids pause. Jeg har ikke købt garn eller været på Ravelry meget længe. Og strikkekurven har været gemt væk i et hjørne.

Men i dag købte jeg garn - for første gang i år. Bare et enkelt nøgle islandsk Lettlopi - flaskegrønt - som skal blive til et par grove vanter. Jeg har ikke tidligere strikket i Lettlopi, for jeg har altid hørt at det kradser, men jeg synes garnet her virker kraftigt og behageligt, så jeg kunne sagtens finde på at strikke af det en anden gang. Især fordi det findes i en masse skønne farver.

Når jeg strikker er det altid brugsgenstande; jeg har strikket masser af huer, vanter og sokker - både til mig selv og til resten familien. Jeg strikker næsten altid "ud af hovedet" - jeg finder garnet og pindestørrelsen og slår så masker op indtil jeg synes størrelsen passer. Min ud-af-hovedet-opskrift til vanter stammer oprindeligt fra Liselotte og er helt simple: en ribstrikket manchet, udtagninger til tommel og derefter lige op.

Denne gang er det dog ikke til mig selv eller børnene denne gang - det skal være en lille gave til min far som har fødselsdag i næste måned.

4 kommentarer:

  1. Fin farve garn.
    Gaven skal din far nok blive glad for.
    ´Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og velkommen til. Jeg holder meget af at give folk hjemmelavede gaver - og vanterne er hurtigt strikket.

      Slet
  2. Hej! jeg har lagt opskriften ud på mine pandekager med sojamel!
    Sjovt du har købt Lett lopi - det er mit absolutte yndlings garn. I morgen kommer jeg med en lovprisning af garnet her på bloggen, samt fremvisningen af min lyserøde uld kjole, som har været mit sommerstrikketøj..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og velkommen til. Jeg vil skynde mig over på din blog og læse om Lettlopi..

      Slet