28. januar 2013

Raglan på slump



Mit lørdagsprojekt var at få brugt noget af det stof, jeg har liggende - og jeg lagde ud med en drengebluse, klippet efter samme mønster som den stribede, men i let, grå isoli.

Det, jeg ikke havde taget højde for var, at isoli slet ikke er elastisk ligesom jersey- og at det påvirker pasformen i ret høj grad. Så da blusen var syet sammen, med ærmer, pyntesømme og det hele, og drengebarnet skulle prøve den, skreg han "av, av" - og jeg kunne godt se, at den sad alt for stramt over skuldrene.

Hvad gør man så? Man klipper de famøse ærmer af op til halsudskæringen, og bruger så afklippet som mønster til improviserede raglanærmer istedet.

Jeg havde ikke mere isoli, men brugte en rest af den grå velour. Først fik jeg klippet to ens ærmer, men da for og bag på et raglanærme netop kke er helt ens, måtte jeg klippe det ene ærme om. Flot, flot - men der var heldigvis lige stof nok, og med et par tilretninger af halsudskæringen, og et par fittings (under protester) sad blusen ganske pænt. Med neongrønne ribkanter og de to grå nuancer mod hinanden er den blevet ganske vellykket, synes jeg. Og det syntes drengebarnet heldigvis også.

2 kommentarer:

  1. Tak - jeg prøver at få taget et billede af den med barn i. Han er ikke så vild med at blive fotograferet, men jeg prøver.

    /Bodil

    SvarSlet