9. december 2012

Lap på lap

Hjemme hos os har vi rigtig mange tæpper; gamle og nye vattæpper, dynetæpper med smukke retrobetræk på, uldtæpper og endelig en del patchwork-tæpper. Tæpper til at putte sig under - noget hele familien holder meget af.

Ikke at jeg samler på tæpper - jeg kan bare godt lide at have mange af dem. Især patchwork-tæpper kan jeg ikke få nok af.

Da jeg var barn i 70'erne - ja, så længe er det siden - syede min mor en masse tøj, både børne- og voksentøj. Af alle stofresterne syede hun tæpper. Ægte patchwork, forstået på den måde, at hun tog hvad hun havde til overs og syede det sammen til noget nyt og anvendeligt.

Jeg har stadig det tæppe, hun har syet. Det er kun til pynt. Jeg har fyldt nyt pladevat i det - og vogter det som en dyrebar skat. Det skal ikke slides.

Jeg syr også patchwork. Men selvom jeg - som min mor - syr af stofrester, kan jeg ikke sige, at jeg syr ud fra samme princip om at tage hvad man har. For jeg kan ikke lade være med at farvesortere stofresterne. Det skal altså matche.

Som i det brun-grønne tæppe herunder, der består af genbrugs- og loppefund, lidt retrorester og stofbyttekup.

Det tæppe, jeg er ved at sy. Farveholdning: Brun, grøn og en lille smule gul.

6 kommentarer:

  1. Hvor ser det skønt ud... God arbejdslyst..

    SvarSlet
  2. Tak, Nanette, og velkommen til.

    SvarSlet
  3. Det skal nok blive rigtig rigtig flot, farverne tegner ihvertfald fint :)
    Dejlig blog Maria har fået dig sparket igang med. Velkommen til blogland.
    kh Libbie

    SvarSlet
  4. Tak Libbie, jeg er også vældig fornøjet - både med tæppet og for at hoppe ind i bloglands kreaunivers. Jeg kan ligefrem mærke energien sprudle..

    SvarSlet
  5. De farver er bare fine sammen- kan godt lide at du skriver rigtig patchwork... jeg læste om patchwork i Det lille hus på prærien- og siden da er patchwork lavet af rester- og tøj og andet stof som ikke kan bruges mere- selvfølgelig følger jeg ikke det slavisk- og jeg synes da det er lækrest at få noget flot ud af det man havde i overskud i forvejen- så thumbs up for dine flotte farver sammen- vil iøvrigt gerne se din mors tæppe:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord. Jeg har også planer om at vise tæppet frem. For det er så fint.

      Kh Bodil

      Slet